top of page

EKSTASE
Alžběta Poláčková – soprán
Kateřina Englichová – harfa
Vilém Veverka – hoboj

 

Jedním z principů uvažování hobojisty Viléma Veverky je filozofie posouvání faktických možností hudby, stejně tak nalézání nových hudebních spojení. Oba principy zcela naplňuje nejnovější projekt EKSTASE, na kterém se také zcela zásadně podílejí možná dvě největší hvězdy současné české scény, sopranistka Alžběta Poláčková a harfistka Kateřina Englichová. Koncert EKSTASE, podle stejnojmenné písně Almy Mahler, snese přívlastek tzv. „Nového koncertu“, který se ve své formě přiblíží – jevištně – divadelnímu představení. Unikátní artový záměr si klade za jeden z cílů další „obhajobu“ faktické potřeby živého umění jako celku a to nejen ve smyslu nalezení ideálního tvaru, v tomto případě koncertu. Hvězdně obsazené seskupení nabídne publiku koncertní performanci, která je zcela originální co do obsahu i námětu. Nové ztvárnění hudby Almy Mahler, George Gershwina či Leonarda Bernsteina a celková koncepce je leitmotivem s výraznou rezonancí budoucnosti jevištního umění.

 

ALŽBĚTA POLÁČKOVÁ
Narodila se v Praze, kde absolvovala gymnázium a poté studium na HAMU ve třídě Reného Tučka. Je laureátkou řady mezinárodních pěveckých soutěží, například  Anglo Czechoslovac Trust v Londýně nebo Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka.
Od roku 2003 je v angažmá opery Národního divadla v Praze, kde nastudovala titulní roli ve Dvořákově Rusalce a Martinů Juliette, dále role Mařenky (Smetanova Prodaná nevěsta), Marguerity (Boitův Mefistofeles), Margit (Fibichův Pád Arkuna), Mariken a Panny Marie (Martinů Hry o Marii), Terinky (Dvořákův Jakobín), Micaëly  (Bizetova Carmen), Lisy (Glass: Les Enfantes terribles), Kristiny (Janáčkova Věc Makropulos), Bystroušky (Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky), Euridice (Gluck: Orfeo ed Euridice), Zerliny a Donny Elvíry (Mozartův Don Giovanni), Paminy (Mozartova Kouzelná flétna) či Mluvící knihy a Mořské panny v opeře Marka Ivanoviće a bratří Formanů Čarokraj.
V minulé sezóně absolvovala svůj debut v Paris Opéra Bastille v roli Druhé žínky (Dvořákova Rusalka) a hned poté s BBC Symphony Orchestra v roli Jitky (Smetanův Dalibor) pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Letošní sezónu zahájila ve Velké Británii na Glyndebourne Opera Festivalu premiérou opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky, kde pod taktovkou Jakuba Hrůši ztvárnila roli Lišáka. Je častým hostem MHF Pražské jaro a MOF Smetanova Litomyšl, spolupracuje s Českou filharmonií, BBC Symphony Orchestra, Pražskou komorní filharmonií, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Budapest Festival Orchestra ad.

 

KATEŘINA ENGLICHOVÁ
Patří k výrazným osobnostem evropského interpretačního umění.
Držitelka ceny Prague Classic Award 2018, Kateřina Englichová spolupracovala s významnými umělci a soubory, jak v zahraničí – Mstislav Rostropovič, Carol Wincenc, Gerard Causé, Cindy Phelps, Robert Davidovici, Michael Kofler, ad., tak u nás – Josef Suk, Pavel Šporcl, Ivan Ženatý, Martin Kasík, Vilém Veverka, Jitka Hosprová, Škampa kvarteto, Bennewitzovo kvarteto, Pražákovo kvarteto, Kvarteto Martinů, Pavel Haas Quartet,  Mucha Quartet, Ensemble 18+, Ensemble Inégal, Pražský filharmonický sbor, Kuhnův dětský sbor, Boni Pueri ad.  Na podzim 2018 byla členkou poroty v největší světové soutěži „Israel Harp Competition“. 
V sezoně 2022 se stala residenčním umělcem festivalu Za poklady Broumovska, kde se představí hned třikrát - 25.6. s Hradeckou filharmonií, 30.7. s mezzosopranistkou Markétou Cukrovou a 19.8. v sólovém recitálu. Jako sólistka spolupracovala s dirigenty, Jakubem Hrůšou, Jiřím Bělohlávkem, Zdeňkem Mácalem, Kasparem Zehndrem, Petrem Vronským, Ondřejem Kukalem, Pietari Inkinenem, ad. Několik let hrála s Filadelfským symfonickým orchestrem a měla možnost pracovat s dirigenty jako jsou Simon Rattle, Claudio Abbado, Riccardo Muti, Wolfgang Sawallish, Michael Tilson-Thomas, Seiji Ozawa ad. Jako sólistka spolupracovala s dirigenty Jiřím Bělohlávkem, Jakubem Hrůšou, Zdeňkem Mácalem, Heiko Mathiasem Foerstrem, Petrem Vronským, ad. Zúčastnila se festivalů – Tanglewood, Tucson Music Festival v USA, Red Sea Festival v Izraeli, Pacific Music festival v Japonsku, Pražské jaro, Pražský podzim, Dvořákova Praha, Festival Marnach (Lucembursko), Carintischer Sommer (Rakousko), Festival Mitte Europa, Sarajevská zima (Bosna), ad.

 

VILÉM VEVERKA
V Praze narozený hobojista Vilém Veverka (1978) patří k nejrespektovanějším českým interpretům. Absolvoval Pražskou konzervatoř (F. X. Thuri), Akademii múzických umění v Praze (Liběna Séquardtová) a opakovaně se účastnil kurzů významného francouzského hobojisty Jeana-Louise Capezzaliho. Zásadním impulsem v jeho uměleckém rozvoji však bylo účinkování v „Gustav Mahler Jugend Orchester“ a následné studium u předního německého hobojisty Dominika Wollenwebera na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně. Jeho profesní rozvoj podstatně obohatilo i dvouleté působení v Berlínské filharmonii (stipendista Karajanovy nadace) Víc než inspirátory mu byli též špičkoví zahraniční hobojisté – Albrecht Mayer, Hansjörg Schellenberger, Maurice Bourgue či Heinz Holliger. Nastoupená cesta vyvrcholila jeho vítězstvím v jedné z nejprestižnějších hobojových soutěží – Sony Music Foundation (Tokio, 2003). Jako sólista na sebe V. Veverka upozornil prováděním soudobé hudby, dnes jeho repertoár zahrnuje díla všech stylových období – od baroka po současnost. Spolupracuje s významnými českými i zahraničními orchestry, k nimž patří zejména PKF – Prague Philharmonia, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Filharmonie Brno nebo Tokyo Filharmonic, Vancouver Symphony Orchestra, Bayerisches Kammerorchester, Münchener Kammerorchester, Slovenská filharmonie, Filharmonie Krakov atd. Nahrál a v českých premiérách provedl řadu náročných skladeb druhé poloviny 20. století (L. Berio, B. Britten, E. Carter, M. Feldaman, W. Rihm, I. Yun, B. A. Zimmermann), včetně koncertů Bohuslava Martinů a Marka Kopelenta (A few Minutes with an Oboist). Jeho interpretační všestrannost podtrhuje nejen první česká kompletní nahrávka Dvanácti fantazií pro hoboj sólo Georga Philippa Telemanna (Supraphon), ale také první souborné provedení Triových sonát Jana Dismase Zelenky s „Ensemble Berlin-Prag“, který v r. 2011 spolu se členy Berlínské Filharmonie založil.
Vilém Veverka, který se v současnosti profiluje jako sólový a komorní hráč, je primáriem souboru „PhilHarmonia Octet“ a ambasadorem francouzské firmy „Buffet-Crampon“. V roce 2014 působil jako „Artist in Residence“ na významném německém festivalu „Mitte Europa“.

bottom of page